O tutoringu jako przyszłości polskiej i światowej edukacji mówi się od dawna. Ta innowacyjna metoda od lat z powodzeniem funkcjonuje na wielu kierunkach uczelni takich jak choćby Oxford, Cambridge a w Polsce Uniwersytet Warszawski. Doceniło ją polskie Ministerstwo Edukacji Narodowej, promując i rekomendując jako niezwykle cenną zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela. Na terenie Chełma liderem propagującym tę innowację jest IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi. Z powodzeniem wciela tu w życie zasady tutoringu duża grupa certyfikowanych tutorów.
Czym jest tutoring? To regularne, rozłożone w czasie spotkania dwóch osób: nauczyciela – tutora i ucznia wspólnie i dobrowolnie pracujących nad realizacją celu naukowego lub rozwojowego. Nauczyciel i uczeń, mając na uwadze konkretny cel, do którego dążą, planują poszczególne etapy jego realizacji. Warunkiem koniecznym przystąpienia do tutoringu i powodzenia działań jest systematyczna, samodzielna praca ucznia wykonana między spotkaniami.
Dla kogo jest tutoring? Dla każdego: dla uczniów zdolnych, uczniów, którzy chcą się
z czegoś „podciągnąć”, dla średnio zdolnych, którym się po prostu chce rozwijać, wreszcie dla takich, którzy mają poczucie, że marnują swój potencjał. Jaka jest rola tutora w tym procesie? Tutor pobudza i motywuje ucznia do uczenia się i działania. Wzmacnia mocne strony, pomaga neutralizować słabości.
Aby propagować tę wartościową metodę i podzielić się własnymi doświadczeniami w tym zakresie, 8 czerwca IV LO w Chełmie zorganizowało Forum Tutoringu. Odbyło się ono pod hasłem „Tutoring – inspirujące spotkanie nauczyciel – uczeń”. Przedsięwzięcie było realizowane w ramach projektu POWER: Wzmacnianie efektywności funkcjonowania IV LO w Chełmie przez wzrost kompetencji zawodowych nauczycieli.
Gościem honorowym forum był pan Bartosz Fingas – certyfikowany tutor, dyrektor programowy Collegium Wratislaviense z siedzibą we Wrocławiu. Uczelnia ta jest niekwestionowanym liderem w Polsce, od lat szkolącym w naszym kraju kolejnych tutorów. W spotkaniu, oprócz uczniów i nauczycieli IV LO, wzięli udział uczniowie, nauczyciele, psychologowie i pedagodzy z chełmskich gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Swoim doświadczeniem z pracy tutora dzielili się nauczyciele IV LO. Wszyscy zainteresowani mieli też okazję wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez tutora z Collegium Wratislaviense.
|