„Spotkanie z integracją – teoria i
praktyka”. Taka była myśl przewodnia konferencji
organizowanej przez IV Liceum Ogólnokształcące im. dr Jadwigi Młodowskiej w Chełmie, na której 16 czerwca
2015r. spotkali się
dyrektorzy, przedstawiciele rodziców,
uczniów, wychowawców oraz specjaliści od spraw integracji z placówek,
w których funkcjonują oddziały integracyjne. Nadzór
pedagogiczny reprezentowała pani Anna
Dudek – Janiszewska Wicekurator Oświaty Kuratorium Oświaty w Lublinie.
W IV Liceum Ogólnokształcącym,
jako w jedynej szkole ponadgimnazjalnej w Chełmie, funkcjonują
klasy integracyjne od 2000 roku. Uczniowie, posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, uczą się i funkcjonują społecznie w grupie ze zdrowymi rówieśnikami. W bieżącym roku szkolnym w IV LO
funkcjonują
cztery oddziały
integracyjne, do których uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnością ruchową, słabosłyszący, słabowidzący, z problemami zdrowotnymi natury psychicznej, z niepełnosprawnością sprzężoną, niedostosowani społecznie. W związku z tym, iż potrzeby związane z kształceniem integracyjnym są coraz bardziej widoczne, że zwiększa się ilość uczniów z dysfunkcjami, w roku szkolnym 2015/2016
zaplanowano utworzenie w klasach pierwszych dwóch oddziałów integracyjnych: z rozszerzoną matematyką, informatyką, geografią oraz z rozszerzonym językiem angielskim, włoskim, geografią. Z myślą o wszystkich uczniach, ale w szczególności o uczniach o specjalnych potrzebach
edukacyjnych, w szkole prowadzony jest od roku tutoring a od roku szkolnego
2015/2016 wprowadzone zostaną również wyżej wymienionych oddziałach dwie innowacje pedagogiczne:
1.
„Zintegrowane kształcenie przedmiotowo – językowe CLIL. Dwujęzyczne nauczanie geografii”. Ucząc się geografii w języku angielskim uczniowie będą rozwijać i wzbogacać swoje kompetencje językowe. Celem głównym innowacji jest wychowanie i wykształcenie wartościowego, młodego obywatela Unii Europejskiej,
posiadającego umiejętności konieczne
do funkcjonowania edukacyjnego i zawodowego we współczesnym świecie,
a w przyszłości zdawania egzaminu maturalnego na
poziomie dwujęzycznym.
2. „Informatyka
w praktyce” – innowacja w
klasie matematyczno – informatycznej. Realizacja opracowanej innowacji pozwoli
uczniom otrzymać certyfikat ECDL, w Polsce nazywany Europejskim Certyfikatem
Umiejętności Komputerowych, czyli nabycie przez
uczniów wiedzy i umiejętności oczekiwanych przez pracodawców.
W zorganizowanej przez szkołę konferencji uczestniczyli przedstawiciele szkół i placówek, którzy pracują z uczniami o różnych dysfunkcjach i specjalnych
potrzebach, ludzie zaangażowani w pracę z młodzieżą, ludzie z pasją, którzy chcą także dzielić się swoimi doświadczeniami. Organizatorzy gościli przedstawicieli Zespołu Wychowania i Pomocy Psychologiczno
Pedagogicznej Nr 1 w Chełmie, Przedszkola Miejskiego
z Oddziałami
Integracyjnymi Nr 13 w Chełmie, Zespołu Szkół Ogólnokształcących
Nr 7 w Chełmie,
Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi
w Chełmie, Zespołu Szkolno Przedszkolnego Nr 3, Szkoła Podstawowa Nr 4 z oddziałami integracyjnymi w Chełmie.
Konferencja
składała się
z dwóch części. Część
pierwsza poświecona teorii, w której pierwszej prelekcje wygłosiły:
· dr
Agata Szabała – Walczuk: : „Rodzina z
dzieckiem niepełnosprawnym w kontekście
społecznym”
· mgr
Albina Pudłowska: „Wspólne korzyści,
czyli o klasach integracyjnych”
· mgr
Elżbieta Pałczyńska
– Prus: „Współpraca rodzica dziecka
dysfunkcyjnego
ze szkołą”
· dr
Anna Antczak: „Uczeń niepełnosprawny
jako szczególny klient szkolnego doradcy zawodowego”.
W drugiej części
spotkania przedstawiciele poszczególnych instytucji zaprezentowali działania,
jakie są podejmowane w ich placówkach w ramach pracy z dziećmi
dysfunkcyjnymi. Wszystkie przykłady dobrych
praktyk, działania, które są
po prostu codziennością
placówek, pojawiające się
na przedstawianych prezentacjach czy filmach udowodniły,
że nauczyciele, którzy pracują
z dziećmi i młodzieżą
nierzadko potrzebującą
specjalnej uwagi i troski potwierdzają
słowa Lewisa Carrola: „Jeden z
najgłębszych sekretów życia polega na tym, że tylko to wszystko,
co robimy dla innych jest
tym, co naprawdę warto robić.”
IV
Liceum Ogólnokształcące
w Chełmie zaprezentowało
także sprzęt specjalistyczny i środki
dydaktyczne wykorzystywane w pracy z uczniami o różnych
dysfunkcjach
np. powiększalniki ze zdalnie sterowaną kamerą,
aparat Biofeedback, przenośne wzmacniacze głosu, projektory ultrakrótkoogniskowe.
Równolegle do konferencji dla dorosłych, młodzież klas integracyjnych przygotowała zajęcia dla szczególnych gości IV Liceum Ogólnokształcącego - dzieci z Przedszkola
Miejskiego Nr 13. Starsi koledzy wystawili dla maluchów „Bajkę o niesfornych żabkach”, przygotowali
pokazy fizyczne oraz prowadzili gry i zabawy ruchowe.
|