• JoomlaWorks AJAX Header Rotator
  • JoomlaWorks AJAX Header Rotator
  • JoomlaWorks AJAX Header Rotator
  • JoomlaWorks AJAX Header Rotator
Start arrow Wydarzenia arrow wydarzenia r. szk. 2014 - 2015 arrow Spotkanie z integracją - teoria i praktyka
Spotkanie z integracją - teoria i praktyka Drukuj

3.jpg

„Spotkanie z integracją – teoria i praktyka”. Taka była myśl przewodnia konferencji organizowanej przez IV Liceum Ogólnokształcące im. dr Jadwigi Młodowskiej w Chełmie, na której 16 czerwca 2015r. spotkali się dyrektorzy,  przedstawiciele rodziców, uczniów, wychowawców oraz specjaliści od spraw integracji z placówek, w których funkcjonują oddziały integracyjne. Nadzór pedagogiczny reprezentowała pani Anna Dudek – Janiszewska Wicekurator Oświaty Kuratorium Oświaty w Lublinie.



KonferencjaKonferencjaKonferencja
KonferencjaKonferencja 

 

 

 

W IV Liceum Ogólnokształcącym, jako w jedynej szkole ponadgimnazjalnej w Chełmie, funkcjonują klasy  integracyjne od 2000 roku. Uczniowie, posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, uczą się i funkcjonują społecznie w grupie ze zdrowymi rówieśnikami. W bieżącym roku szkolnym w IV LO funkcjonują cztery oddziały integracyjne, do których uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnością ruchową, słabosłyszący, słabowidzący, z problemami zdrowotnymi natury psychicznej, z niepełnosprawnością sprzężoną, niedostosowani społecznie. W związku z tym, iż potrzeby związane z kształceniem integracyjnym są coraz bardziej widoczne, że zwiększa się ilość uczniów z dysfunkcjami, w roku szkolnym 2015/2016 zaplanowano utworzenie w klasach pierwszych dwóch oddziałów integracyjnych: z rozszerzoną matematyką, informatyką, geografią oraz z rozszerzonym językiem angielskim, włoskim, geografią. Z myślą o wszystkich uczniach, ale w szczególności o uczniach o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w szkole prowadzony jest od roku tutoring a od roku szkolnego 2015/2016  wprowadzone zostaną również wyżej wymienionych oddziałach dwie innowacje pedagogiczne:

1.     „Zintegrowane kształcenie przedmiotowo – językowe CLIL. Dwujęzyczne nauczanie geografii”. Ucząc się geografii w języku angielskim uczniowie będą rozwijać i wzbogacać swoje kompetencje językowe. Celem głównym innowacji jest wychowanie i wykształcenie wartościowego, młodego obywatela Unii Europejskiej, posiadającego umiejętności konieczne
do funkcjonowania edukacyjnego i zawodowego we wspó
łczesnym świecie,
a w przysz
łości zdawania egzaminu maturalnego na poziomie dwujęzycznym.

2.     „Informatyka w praktyce” – innowacja w klasie matematyczno – informatycznej. Realizacja opracowanej innowacji pozwoli uczniom otrzymać certyfikat ECDL, w Polsce nazywany Europejskim Certyfikatem Umiejętności Komputerowych, czyli nabycie przez uczniów wiedzy i umiejętności oczekiwanych przez pracodawców.

W zorganizowanej przez szkołę konferencji uczestniczyli przedstawiciele szkół i placówek, którzy pracują z  uczniami o różnych dysfunkcjach i specjalnych potrzebach, ludzie zaangażowani w pracę z młodzieżą, ludzie z pasją, którzy chcą także dzielić się  swoimi doświadczeniami. Organizatorzy gościli  przedstawicieli Zespołu Wychowania i Pomocy Psychologiczno  Pedagogicznej Nr 1 w Chełmie, Przedszkola Miejskiego z Oddziałami Integracyjnymi Nr 13 w Chełmie, Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 7 w Chełmie, Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi
w Che
łmie, Zespołu Szkolno Przedszkolnego Nr 3, Szkoła Podstawowa Nr 4 z oddziałami integracyjnymi w Chełmie.

Konferencja składała się z dwóch części. Część pierwsza poświecona teorii, w której   pierwszej prelekcje wygłosiły:

·      dr Agata Szabała – Walczuk: : „Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym w kontekście społecznym”

·      mgr Albina Pudłowska: „Wspólne korzyści, czyli o klasach integracyjnych”

·      mgr Elżbieta Pałczyńska – Prus: „Współpraca rodzica dziecka dysfunkcyjnego
ze szko
łą

·      dr Anna Antczak: „Uczeń niepełnosprawny jako szczególny klient szkolnego doradcy zawodowego”.

W drugiej części spotkania przedstawiciele poszczególnych instytucji zaprezentowali działania, jakie są podejmowane w ich placówkach w ramach pracy z dziećmi dysfunkcyjnymi. Wszystkie przykłady dobrych praktyk, działania, które są po prostu codziennością placówek, pojawiające się na przedstawianych prezentacjach czy filmach udowodniły, że nauczyciele, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą nierzadko potrzebującą specjalnej uwagi i troski potwierdzają słowa Lewisa Carrola: „Jeden z najgłębszych sekretów życia polega na tym, że tylko to wszystko,

co robimy dla innych jest tym, co naprawdę warto robić.”

 

IV Liceum Ogólnokształcące w Chełmie zaprezentowało także sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne wykorzystywane w pracy z uczniami o różnych dysfunkcjach
np. powi
ększalniki ze zdalnie sterowaną kamerą, aparat Biofeedback, przenośne wzmacniacze głosu, projektory ultrakrótkoogniskowe.

Równolegle do konferencji dla dorosłych, młodzież klas integracyjnych przygotowała zajęcia dla szczególnych gości IV Liceum Ogólnokształcącego - dzieci z Przedszkola Miejskiego Nr 13. Starsi koledzy wystawili dla maluchów „Bajkę o  niesfornych żabkach”, przygotowali pokazy fizyczne oraz prowadzili gry i zabawy ruchowe.