• JoomlaWorks AJAX Header Rotator
  • JoomlaWorks AJAX Header Rotator
  • JoomlaWorks AJAX Header Rotator
  • JoomlaWorks AJAX Header Rotator
IV LO znowu najlepsze! Drukuj

img_0741-kopia.jpg

 Reprezentacja IV LO w składzie: Jakub Kowalczyk, Ewelina Bochniak oraz Daniel Tomaszewski zajęła I miejsce w Wojewódzkim Konkursie Politologicznych Debat Oksfordzkich.

Debaty odbyły się 3 marca 2017 roku na Wydziale Politologii Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie. Uczniowie IV LO zajęli już po raz drugi pierwsze miejsce. IV LO jest niekwestionowanym liderem w klasyfikacji generalnej siedmiu edycji debat. Uczniów do konkursu przygotował nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie Kamil Pruszkowski.

Konkurs ma charakter szeregu debat rozgrywanych w tzw. „formule oksfordzkiej”.

W tym roku pracownicy naukowi Wydziału Politologii UMCS przygotowali dla uczestników cztery tematy:

1) Czy bilans przynależności Polski do Unii Europejskiej jest pozytywny?

2) Czy warto brać udział w wyborach?

3) Czy demokracja w Polsce jest zagrożona?

4) Czy następuje upadek demokracji liberalnej na świecie?

O wyniku każdej debaty decydowało jury w skład którego weszli m. in. prof. dr hab. Wojciech Ziętara z Zakładu Ruchów Politycznych, dr Liliana Węgrzyn – Odzioba z Zakładu Stosunków Międzynarodowych oraz dr Monika Kowalska z Zakładu Systemów Politycznych.

Debata oksfordzka (uniwersytecka) to rodzaj debaty, w której zdecydowanie zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. Zadaniem debaty jest dyskusja nad tezą. Debatują przeciwnicy tezy oraz jej obrońcy. Przewodniczy im marszałek, który ma do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi.

Pojedynki, czyli debaty odbywają się według formuły 30-minutowej. Każda część debaty odbywa się w ściśle określonym czasie: mowa wprowadzająca, seria pytań i odpowiedzi, mowa podsumowująca. Zadaniem każdej z drużyn biorących udział w pojedynku było bronienie prawdziwości tezy lub jej obalenie. O tym, jakie stanowisko w danej debacie mają zająć, uczestnicy dowiadywali się na moment przed początkiem dyskusji .